Uprawnienia sołtysów w zakresie odraczania poboru zobowiązań pieniężnych rolników.
Dz.Urz.MF.1973.13.36
Akt utracił mocOKÓLNIK Nr 25/PO
MINISTERSTWA FINANSÓW
z dnia 20 sierpnia 1973 r.
w sprawie uprawnień sołtysów w zakresie odraczania poboru zobowiązań pieniężnych rolników.
Postępowanie przy odraczaniu przez sołtysa terminu płatności powinno być maksymalnie uproszczone. Konieczne jest jednak złożenie przez rolnika przynajmniej ustnego wniosku o odroczenie, ponieważ w myśl art. 26 dekretu o zobowiązaniach podatkowych odroczenie terminu płatności następuje tylko na wniosek dłużnika.
O odroczeniu terminu płatności sołtys powinien zawiadomić urząd gminy, a rolnik na tym zawiadomieniu powinien podpisać przyjęcie do wiadomości terminu odroczenia.
Jeżeli sołtys stwierdzi, że brak jest okoliczności, które uzasadniałyby odroczenie terminu płatności na podstawie § 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1972 r., to powinien pouczyć rolnika, że może zwrócić się do naczelnika gminy o udzielenie mu ulg przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 1967 r. w sprawie właściwości organów finansowych w zakresie udzielania ulg w spłacie i umorzenia niektórych zobowiązań podatkowych (Dz. U. Nr 28, poz. 133 i z 1972 r. Nr 55, poz. 376). Na prośbę rolnika sołtys powinien również wydać mu kopię zawiadomienia o odroczeniu terminu płatności. Termin odroczenia sołtys notuje w kontokwitariuszu.
Jeżeli w danej sprawie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, urząd gminy zawiadamia wydział finansowy o odroczeniu terminu płatności. Zawiadomienia sołtysa o odroczeniu terminu płatności powinny być ponumerowane oraz przechowywane w urzędzie gminy według sołectw i w porządku alfabetycznym.
W celu ułatwienia załatwiania spraw odroczeń Ministerstwo Finansów dołączyło do niniejszego okólnika wzór zawiadomienia o odroczeniu.
Załączony wzór druku Ministerstwo Finansów zamierza wprowadzić centralnie, podobnie jak inne druki podatkowe. Ze względu jednak na to, że druk urzędowego nakładu trwa przez pewien czas, wydziały finansowe stopnia powiatowego mogą sporządzić te druki we własnym zakresie. Nakłady tych druków powinny być nieduże, ponieważ decyzje sołtysa o odroczeniu, przewidziane zostały dla szczególnych przypadków i nie mogą mieć masowego charakteru.
W związku z tym wytyczne zawarte w § 64 ust. 1 zdanie ostatnie oraz § 71 ust. 4 instrukcji egzekucyjnej dla skarbowych urzędów komorniczych - stały się nieaktualne.
Poborca jest natomiast obowiązany po przybyciu na teren sołectwa zawiadomić sołtysa o czynnościach egzekucyjnych, które mają być przeprowadzone. Po uzyskaniu od sołtysa potrzebnych informacji poborca może egzekucję prowadzić sam bez udziału sołtysa.
W tych jednak przypadkach, gdy w myśl przepisów art. 49 § 2 i 50 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 24, poz. 151) egzekucja może być prowadzona tylko w obecności świadków (tj. pod nieobecność dłużnika i dorosłych domowników oraz w porze nocnej), poborca powinien przywołać świadków. Świadkiem może być także sołtys, o ile na to wyrazi zgodę.
.............. dnia ...... 197.. r.
(miejscowość)
(Stempel sołtysa)
Odroczenie terminu płatności
należności finansowych
Urząd Gminy
w ........................
pow. .....................
Na wniosek Ob. ............... zam. ............. działając na
podstawie § 10 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30
listopada 1972 r. w sprawie zasad i trybu wyboru, zakresu
działania oraz obowiązków i praw sołtysa i podsołtysa (Dz. U.
Nr 49, poz. 319 i z 1972 r. Nr 28, poz. 158) odraczam termin
płatności należności finansowej z tytułu .....................
w kwocie ............... zł na okres jednego miesiąca, tj. do
dnia ............. 197 .... r. na skutek .....................
..............................................................
..............................................................
(podać wypadek losowy)
przyjąłem do wiadomości:
........................ .................
(podpis rolnika) (podpis sołtysa)