Szczegółowe zasady szkolenia policjantów i strażników gminnych (miejskich).
Dz.Urz.KGP.2001.5.56
Akt obowiązującyZARZĄDZENIE NR 10
KOMENDANTA GŁÓWNEGO POLICJI
z dnia 19 kwietnia 2001 r.
w sprawie szczegółowych zasad szkolenia policjantów i strażników gminnych (miejskich)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
zwane dalej "jednostkami szkoleniowymi".
Rozdział 2
Organizacja i sposób prowadzenia szkoleń policjantów
Organizacja i sposób prowadzenia szkoleń policjantów
Rozdział 3
Szkolenie podstawowe policjantów i szkolenie w służbie kandydackiej
Szkolenie podstawowe policjantów i szkolenie w służbie kandydackiej
Rozdział 4
Szkolenia specjalistyczne, szkolenia wyższe zawodowe dla absolwentów wyższych uczelni i szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego
Szkolenia specjalistyczne, szkolenia wyższe zawodowe dla absolwentów wyższych uczelni i szkolenia w ramach doskonalenia zawodowego
- można potwierdzić poprzez zdanie przez niego sprawdzianu, zwanego dalej "sprawdzianem kwalifikacyjnym".
Rozdział 5
Organizacja i sposób prowadzenia egzaminów podoficerskich, aspiranckich i oficerskich
Organizacja i sposób prowadzenia egzaminów podoficerskich, aspiranckich i oficerskich
Rozdział 6
Organizacja i sposób prowadzenia szkoleń strażników gminnych (miejskich)
Organizacja i sposób prowadzenia szkoleń strażników gminnych (miejskich)
Rozdział 7
Sprawowanie nadzoru nad realizacją i przebiegiem szkoleń
Sprawowanie nadzoru nad realizacją i przebiegiem szkoleń
Rozdział 8
Przepisy przejściowe i końcowe
Przepisy przejściowe i końcowe
ZAŁĄCZNIKI
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
ZAŁĄCZNIK Nr 1
Szczegółowy sposób opracowywania programu szkolenia policjantów
Szczegółowy sposób opracowywania programu szkolenia policjantów
1) potrzeb szkoleniowych jednostek organizacyjnych Policji, a w szczególności informacji o liczbie osób przewidzianych do szkolenia.
2) katalogu zadań, do realizacji których winno przygotować szkolenie,
3) propozycji czasu trwania szkolenia,
4) innych programów szkolenia,
5) możliwości szkolenia z punktu widzenia struktury organizacyjnej, kadry dydaktycznej oraz bazy technicznej jednostki szkoleniowej przewidzianej do organizacji kursu i realizacji programu szkolenia.
1.2. Opracowanie projektu programu szkolenia można poprzedzić badaniami mającymi na celu doprecyzowanie katalogu zadań stanowiska służbowego przyszłych absolwentów szkolenia oraz ich potrzeb szkoleniowych.
2. Na podstawie danych załączonych do wniosku oraz, jeżeli były prowadzone, wyników działań określonych w pkt. 1.2, sporządza się projekt programu szkolenia.
3. Projekt programu szkolenia winien zawierać:
1) wstęp, w którym wskazuje się:
a) zlecającego,
b) rodzaj szkolenia
c) cel główny szkolenia,
d) formę organizacyjną,
e) katalog zadań służbowych, do których realizacji przygotowuje szkolenie,
f) katalog umiejętności uniwersalnych i specjalnych warunkujących wykonanie zadań służbowych, ujętych w katalogu, o którym mowa w ppkt. e.
2) założenia organizacyjne określające:
a) czas przewidziany na realizację szkolenia,
b) czas przewidziany na realizację poszczególnych sekwencji dydaktycznych (modułów szkolnych i praktycznych)
c) warunki kadrowe i techniczne jednostki szkoleniowej przewidywanej do realizacji kursu, niezbędne do osiągnięcia celu głównego szkolenia,
d) kryteria naboru uczestników szkolenia.
3) zawartość programu przedstawia się w sposób szczegółowy poprzez:
a) kolejne cele cząstkowe i dydaktyczne,
b) merytoryczne treści programowe,
c) czas i sposób realizacji celów dydaktycznych,
d) wskazanie pomocy dydaktycznych dla nauczyciela i słuchacza, zgodnie z załączonym wzorem tabeli.
4) zasady oceny słuchacza na zakończenie poszczególnych sekwencji dydaktycznych oraz formuły egzaminacyjnej kończącej szkolenie.
4.1. Program szkolenia buduje się w układzie chronologicznym z zachowaniem progresji zagadnień programowych, a w szczególności:
a) od zagadnień łatwych do trudnych,
b) od problemów znanych do nieznanych,
c) od czynności bezpiecznych do niebezpiecznych,
4.2. Układ treści programu powinien cechować logiczny ciąg zagadnień programowych, ułatwiający zdobywanie i utrwalanie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności.
4.3. Zadania służbowe zawarte w katalogu przedstawia się w formie opisowej, jako czynności świadczące o nabyciu umiejętności.
5.1. Projekt programu szkolenia przedstawia się wnioskodawcy w celu oceny projektu pod kątem ogólnej zgodności z potrzebami określonej służby policyjnej.
5.2. Projekt programu przedstawia się jednostce szkoleniowej, którą przewiduje się do przeprowadzenia szkolenia, w celu jego oceny pod kątem możliwości dydaktycznych realizacji programu, a w szczególności kadry dydaktycznej oraz zaplecza technicznego i materiałowego warunkującego osiągnięcie celów szkoleniowych.
5.3. Ocena, o której mowa w pkt. 5.1, nie obejmuje kwestii metodycznych związanych z metodą prowadzenia zajęć szkoleniowych oraz czasem realizacji poszczególnych celów dydaktycznych.
6. Pierwsza edycja szkolenia prowadzonego na podstawie nowo opracowanego programu szkolenia realizowana jest w formule pilotażowej.
7.1. Po zakończeniu szkolenia pilotażowego, na podstawie sprawozdania sporządzonego przez jednostkę szkoleniową, dokonuje się ewentualnych poprawek w projekcie programu.
7.2. W przypadku nie dających się usunąć rozbieżności oceny programu lub podtrzymywania przez wnioskodawcę uwag nie uwzględnionych, program szkolenia wraz z protokołem rozbieżności przedkłada się do rozstrzygnięcia przełożonemu właściwemu do zatwierdzenia programu szkolenia.
Wzór tabeli:
Cel cząstkowy nr 1. Uczestnicy poznają i będą ćwiczyli zatrzymanie osoby w wybranych sytuacjach oraz ocenią skuteczność postępowania policjanta
Lp. | Cel dydaktyczny | Zawartość | Czas realizacji | Sposób realizacji | Pomoce dydaktyczne | |
dla nauczyciela | dla słuchacza | |||||
1. | Uczestnicy wskażą i zinterpretują podstawy prawne i faktyczne zatrzymania osoby. | Podanie przez prowadzącego źródeł prawa dot. wykonywania czynności zatrzymania osoby. Omówienie podstaw prawnych przez słuchaczy przy wykorzystaniu aktów prawnych (pod kierunkiem prowadzącego). Określenie podstaw faktycznych zatrzymania osoby przez słuchaczy na bazie ich doświadczenia życiowego. | 1,5 | wykład interaktywny analiza aktów prawnych praca indywidualna praca zbiorowa | plansza | kserokopie aktów prawnych |
2. | Uczestnicy wypracują algorytm postępowania policjanta podczas zatrzymania osoby. | Wskazanie kolejnych czynności policjanta w czasie zatrzymania osoby przez słuchaczy z uwzględnieniem wymogów prawnych oraz zachowania warunków bezpieczeństwa. Analiza wybranych sytuacji oraz określenie sposobów działania policjanta w poszczególnych sytuacjach. Przedstawienie i omówienie wyników prac słuchaczy na forum grupy oraz ocena przyjętych algorytmów czynności przez prowadzącego. | 1,5 | burza mózgów analiza przypadków praca w grupach | tablica lub plansza | opisy przykładowych sytuacji |
Uczestnicy dokonają zatrzymania osoby w sposób adekwatny do założeń sytuacji ćwiczebnej. | Przeprowadzenie zajęć zgodnie z układem chronologicznym metody symulacji: - zapoznanie z treścią założeń symulacji oraz wybór uczestników, | 3 | symulacja | |||
- odegranie sytuacji problemowej, | symulacja właściwa | |||||
- analiza przedstawionej sytuacji oraz zachowań policjanta, w kontekście mocnych i słabych stron oraz uzyskanych efektów, | ||||||
- wskazanie prawidłowych rozwiązań oraz możliwie najbardziej efektywnych zachowań policjanta w danej sytuacji, | praca zbiorowa | |||||
- ocena dokonana przez prowadzącego oraz wskazówki dot. dalszego ćwiczenia umiejętności. | podsumowanie nauczyciela | |||||
Powtórzenie symulacji wg innych założeń oraz z udziałem innych uczestników. |
ZAŁĄCZNIK Nr 2
Właściwość terytorialna szkół policyjnych do przeprowadzenia dla policjantów egzaminu komisyjnego w szkoleniu podstawowym prowadzonym w ośrodkach szkolenia Policji
Właściwość terytorialna szkół policyjnych do przeprowadzenia dla policjantów egzaminu komisyjnego w szkoleniu podstawowym prowadzonym w ośrodkach szkolenia Policji
1) mazowieckiego,
2) lubelskiego,
3) podlaskiego,
4) świętokrzyskiego,
5) łódzkiego.
2. Szkoła Policji w Katowicach - dla policjantów z województw:
1) małopolskiego,
2) opolskiego,
3) podkarpackiego,
4) śląskiego,
5) dolnośląskiego.
3. Szkoła Policji w Pile - dla policjantów z województw:
1) lubuskiego,
2) kujawsko-pomorskiego,
3) wielkopolskiego.
4. Szkoła Policji w Słupsku - dla policjantów z województw:
1) pomorskiego,
2) warmińsko-mazurskiego,
3) zachodniopomorskiego.
ZAŁĄCZNIK Nr 5
ZAŁĄCZNIK Nr 6
ZAŁĄCZNIK Nr 7
Właściwość terytorialna szkół policyjnych do przeprowadzenia dla policjantów egzaminów na podoficera i aspiranta Policji
Właściwość terytorialna szkół policyjnych do przeprowadzenia dla policjantów egzaminów na podoficera i aspiranta Policji
1) mazowieckiego,
2) lubelskiego,
3) podlaskiego,
4) świętokrzyskiego
oraz
5) Komendy Głównej Policji,
6) Komendy Stołecznej Policji,
7) jednostek szkoleniowych z wyjątkiem Centrum Szkolenia Policji.
2. Szkoła Policji w Katowicach - dla policjantów z województw:
1) małopolskiego,
2) opolskiego,
3) podkarpackiego,
4) śląskiego
oraz
5) Centrum Szkolenia Policji.
3. Szkoła Policji w Pile - dla policjantów z województw:
1) dolnośląskiego,
2) łódzkiego,
3) wielkopolskiego.
4. Szkoła Policji w Słupsku - dla policjantów z województw:
1) kujawsko-pomorskiego,
2) warmińsko-mazurskiego,
3) zachodniopomorskiego,
4) lubuskiego,
5) pomorskiego.