Nowość Nadanie statutu Instytutowi Adama Mickiewicza.
Dzienniki resortowe
Dz.Urz.MKiDN.2024.48
Akt obowiązujący Wersja od: 25 kwietnia 2024 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Instytutowi Adama Mickiewicza nadaje się statut, stanowiący załącznik dozarządzenia.
§ 2.
1.
Kadencja członków Rady Instytutu Adama Mickiewicza powołanych na podstawie statutu Instytutu Adama Mickiewicza stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie nadania statutu Instytutowi Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN poz. 26 oraz z 2019 r. poz. 28 i 88) wygasa z dniem 1 maja 2024 r.2.
Kadencja członków Rady Biura "Niepodległa" powołanych na podstawie statutu Biura "Niepodległa" stanowiącego załącznik do zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie nadania statutu Biuru "Niepodległa" (Dz. Urz. MKiDN poz. 104) wygasa z dniem 1 maja 2024 r.§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2024 r.ZAŁĄCZNIK
STATUT INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZA
STATUT INSTYTUTU ADAMA MICKIEWICZA
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Instytut Adama Mickiewicza, zwany dalej "Instytutem", jest państwową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:1)
ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej "ustawą";2)
zarządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 16 kwietnia 2024 r. w sprawie połączenia państwowych instytucji kultury: Biura "Niepodległa" i Instytutu Adama Mickiewicza oraz utworzenia państwowej instytucji kultury - Instytutu Adama Mickiewicza (Dz. Urz. MKiDN poz. 43);3)
niniejszego statutu.§ 2.
1.
Organizatorem Instytutu jest minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zwany dalej "Ministrem".2.
Instytut podlega wpisowi do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Ministra.3.
Instytut posiada osobowość prawną.4.
Nadzór na Instytutem sprawuje Minister.§ 3.
Siedzibą Instytutu jest miasto stołeczne Warszawa, a terenem działania - obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Instytut prowadzi działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.ROZDZIAŁ II
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
ZAKRES DZIAŁALNOŚCI
§ 4.
1.
Do zakresu działalności Instytutu należy:1)
popularyzacja polskiej kultury za granicą, a także inicjowanie i rozwijanie międzynarodowej współpracy i wymiany kulturalnej, w zgodzie z założeniami polityki zagranicznej i kulturalnej Rzeczypospolitej Polskiej;2)
realizacja zadań z zakresu polityki pamięci, w tym w szczególności działań ukierunkowanych na wzmacnianie wspólnoty obywatelskiej wokół wartości i symboli wspólnych dla polskiej historii i tożsamości.2.
Zakres działalności określony w ust. 1 pkt 1 Instytut realizuje poprzez:1)
realizację projektów w szczególności związanych z:a)
prezentacją w różnorodnej formie polskiej kultury poza granicami kraju,b)
upowszechnianiem wiedzy na temat historii Polski i jej dziedzictwa kulturowego za granicą,c)
udziałem w kulturalnych wydarzeniach strategicznych o światowym wymiarze,d)
wydarzeniami o istotnym znaczeniu dla Polski i obchodami ważnych rocznic;2)
aktywny udział w życiu kulturalnym na świecie i reprezentowanie Polski podczas międzynarodowych wydarzeń, w tym m. in. udział w festiwalach, targach i wystawach, konferencjach i seminariach oraz innych wydarzeniach o zbliżonym charakterze;3)
wspieranie twórczości i obecności polskich artystek i artystów w światowym obiegu kulturalnym;4)
organizację za granicą i w kraju wydarzeń kulturalnych wynikających z międzynarodowych zobowiązań Ministra;5)
przygotowanie i realizację, we współpracy ze wskazanymi jednostkami sektora finansów publicznych, zleconych przez Ministra, polskich programów kulturalnych podczas międzynarodowych wydarzeń kulturalnych za granicą;6)
budowanie relacji, m. in. poprzez wizyty studyjne, ze środowiskami opiniotwórczymi w celu skutecznego wzmocnienia i upowszechnienia pozytywnego wizerunku polskiej kultury za granicą;7)
inicjowanie i koordynację polskiego uczestnictwa w wybranych programach międzynarodowych, w tym w szczególności Unii Europejskiej;8)
fundowanie stypendiów zagranicznych dla polskich twórców i specjalistów w zakresie kultury, a także stypendiów krajowych dla zagranicznych twórców i specjalistów w zakresie kultury;9)
gromadzenie wiedzy i tworzenie nowoczesnego systemu informacji o polskiej kulturze i najnowszych zjawiskach w obiegu kultury, w tym zapewnienie obecności kultury polskiej w sieci;10)
budowanie baz wiedzy w celu skutecznego planowania zawartości programowej projektów, efektywnej ich realizacji oraz uzyskania oczekiwanego efektu promocyjnego;11)
tworzenie publikacji, utworów audiowizualnych i innych form twórczości przedstawiających wybitne dokonania polskich twórców oraz wyróżniające cechy i wartości, które kształtują polską tożsamość;12)
kreowanie i produkcję przedmiotów inspirowanych polską kulturą, z wykorzystaniem współczesnego designu;13)
pozyskiwanie środków pozabudżetowych i wykorzystywanie ich na realizację zadań Instytutu.3.
Zakres działalności określony w ust. 1 pkt 2 Instytut realizuje poprzez:1)
inicjowanie, prowadzenie i wspieranie wydarzeń artystycznych, projektów badawczych, edukacyjnych, kulturalnych oraz społecznych kampanii informacyjnych i promocyjnych;2)
zarządzanie programami edukacyjnymi, stypendialnymi i dotacyjnymi oraz obsługę programów Ministra;3)
przygotowywanie i realizację projektów kulturalnych w ramach obchodów rocznicowych, uroczystości i świąt państwowych;4)
opracowywanie i zlecanie badań, analiz i ekspertyz służących diagnozie oraz ewaluacji;5)
opracowywanie i wydawanie publikacji, w tym książek, czasopism i publikacji multimedialnych;6)
organizowanie konferencji, seminariów, sympozjów, warsztatów, wystaw i innych wydarzeń oraz upowszechnianie ich wyników;7)
organizowanie i prowadzenie kształcenia i szkoleń dla pracowników instytucji kultury oraz pracowników i wolontariuszy organizacji pozarządowych;8)
realizację przedsięwzięć inwestycyjnych, w szczególności trwałych upamiętnień w przestrzeni publicznej.4.
Realizując zadania statutowe Instytut współpracuje przede wszystkim z:1)
podmiotami odpowiedzialnymi za kreowanie i realizację polityki państwa w zakresie międzynarodowej współpracy kulturalnej;2)
zagranicznymi instytucjami kultury, centrami badawczymi, a także organizacjami pozarządowymi i sieciami międzynarodowymi;3)
przedstawicielami krajowych i zagranicznych środowisk twórczych, badawczych i mediów;4)
krajowymi i zagranicznymi instytucjami, jednostkami samorządu terytorialnegoi samorządowymi instytucjami kultury, organizacjami pozarządowymi, mediami, osobami fizycznymi i innymi podmiotami.
ROZDZIAŁ III
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE
§ 5.
Organami Instytutu są: Dyrektor Instytutu, zwany dalej "Dyrektorem" oraz Rada Instytutu, zwana dalej "Radą".§ 6.
1.
Dyrektor zarządza Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.2.
Do obowiązków Dyrektora należy realizacja zadań statutowych, a w szczególności:1)
odpowiedzialność za bieżącą działalność Instytutu;2)
przygotowywanie strategii, wieloletnich planów działania i założeń finansowych Instytutu;3)
nadzór i koordynacja wykonania przygotowanych programów działania i planów finansowych Instytutu;4)
wydawanie wewnętrznych zarządzeń, w tym regulaminów.3.
Dyrektora powołuje i odwołuje Minister.4.
Dyrektor zarządza Instytutem przy pomocy trzech zastępców.5.
Zastępców Dyrektora powołuje i odwołuje Dyrektor, po uzyskaniu zgody Ministra.§ 7.
1.
W Instytucie działa opiniodawczo-doradcza Rada, która składa się z 7 członków.2.
Członków Rady, powołuje Minister, w tym osobę wskazaną przez Ministra, pięć osób na wniosek Dyrektora oraz osobę wskazaną przez Ministra Spraw Zagranicznych, i odwołuje Minister.3.
Kadencja Rady trwa trzy lata.4.
Do zadań Rady należy:1)
opiniowanie realizacji zadań wyznaczonych w Rozdziale II statutu;2)
wyrażanie opinii i składanie wniosków do Dyrektora we wszystkich istotnych sprawach dotyczących Instytutu;3)
pomoc w poszukiwaniu nowych form wsparcia organizacyjnego, koncepcyjnego i finansowego działalności Instytutu.5.
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje Dyrektor.6.
Członkowie Rady wybierają spośród siebie Przewodniczącego.7.
Pracami Rady kieruje Przewodniczący.8.
Przewodniczący zwołuje posiedzenia Rady przynajmniej raz w roku.9.
Członkostwo w Radzie wygasa przed upływem kadencji w przypadku:1)
zrzeczenia się członkostwa;2)
śmierci;3)
prawomocnego orzeczenia środka karnego pozbawienia praw publicznych, ubezwłasnowolnienia lub choroby trwale uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków;4)
odwołania przez Ministra z powodu niewykonywania obowiązków członka Rady wynikających z niniejszego statutu oraz regulaminu.10.
Szczegółowy tryb pracy Rady określa regulamin uchwalony przez Radę i uzgodniony z Dyrektorem.11.
Obsługę kancelaryjno-biurową Rady zapewnia Instytut.§ 8.
1.
Instytut może tworzyć filie, ośrodki i oddziały specjalistyczne.2.
Tworzenie, łączenie i likwidacja filii, ośrodków i oddziałów specjalistycznych następuje na podstawie zarządzenia Dyrektora, po uzyskaniu zgody Ministra.3.
Organizację wewnętrzną Instytutu oraz zakres działania komórek organizacyjnych i samodzielnych stanowisk pracy określa regulamin organizacyjny Instytutu, nadany przez Dyrektora w trybie określonym w art. 13 ust. 3 ustawy.4.
Zmiany regulaminu organizacyjnego są dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.ROZDZIAŁ IV
GOSPODARKA FINANSOWA
GOSPODARKA FINANSOWA
§ 9.
1.
Instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie.2.
Źródła finansowania działalności Instytutu stanowią:1)
dotacje przekazywane przez Ministra, w tym:a)
dotacje podmiotowe na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów,b)
dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji,c)
dotacje celowe na realizację wskazanych zadań i programów;2)
przychody z tytułu wykonywania zadań na rzecz organizacji rządowych, jednostek samorządu terytorialnego oraz innych instytucji i organizacji;3)
środki z funduszy krajowych i zagranicznych, w tym Unii Europejskiej;4)
środki z tytułu spadków, zapisów i darowizn otrzymane od osób fizycznych i prawnych;5)
przychody z mienia, w szczególności z najmu oraz z dzierżawy i innych umów o podobnym charakterze;6)
odsetki z lokat bankowych;7)
przychody ze sprzedaży majątku, rzeczy i praw oraz dochody ze świadczenia usług;8)
przychody z prowadzonej działalności dodatkowej, o której mowa w § 11.3.
Dyrektor Instytutu zapewnia terminowe sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego, obligatoryjne jego zbadanie przez firmę audytorską i przedłożenie go do zatwierdzenia Ministrowi.§ 10.
1.
Dyrektor Instytutu dokonuje w imieniu Instytutu czynności prawnych, w tym składa oświadczenia w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych.2.
Dyrektor Instytutu może udzielić w formie pisemnej pełnomocnictwa zastępcy Dyrektora, głównemu księgowemu lub innej osobie, określając jego zakres i sposób reprezentacji.3.
Udzielenie i odwołanie pełnomocnictwa podlega ujawnieniu w rejestrze instytucji kultury prowadzonym przez Ministra, za wyjątkiem pełnomocnictw procesowych.ROZDZIAŁ V
DODATKOWA DZIAŁALNOŚĆ INSTYTUTU
DODATKOWA DZIAŁALNOŚĆ INSTYTUTU
§ 11.
1.
Instytut może prowadzić - jako dodatkową - działalność odpłatną według zasad określonych w obowiązujących przepisach, zbieżną z celami statutowymi.2.
Działalność, o której mowa w ust. 1, może być prowadzona w zakresie:1)
produkcji i sprzedaży wydawnictw książkowych i publikacji;2)
produkcji i sprzedaży wydawnictw muzycznych;3)
produkcji i sprzedaży filmów i innych utworów audiowizualnych;4)
organizacji przedsięwzięć o charakterze artystyczno-kulturalnym (w tym festiwali, koncertów, wystaw, konferencji);5)
organizacji szkoleń;6)
organizacji wizyt studyjnych;7)
promocyjno-reklamowym;8)
wynajmu nieruchomości i lokali;9)
sprzedaży materiałów promocyjnych, licencji lub autorskich praw majątkowych;3.
Dochód z dodatkowej działalności odpłatnej może być wykorzystany wyłącznie na realizację zadań statutowych Instytutu.ROZDZIAŁ VI
PRZEPIS KOŃCOWY
PRZEPIS KOŃCOWY
§ 12.
1.
Połączenia, podziału lub likwidacji Instytutu dokonuje Minister na zasadach i w trybie przewidzianym w ustawie.2.
Zmiany niniejszego statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 2718).