System stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska.

Dzienniki resortowe

Dz.Urz.MKiŚ.2024.34

Akt obowiązujący
Wersja od: 15 maja 2024 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 15 maja 2024 r.
w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska

Na podstawie art. 12 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 3 i art. 13 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122) zarządza się co następuje:
§  1. 
Zarządzenie określa organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska.
§  2. 
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
1)
Ministrze - rozumie się przez to Ministra Klimatu i Środowiska;
2)
Ministerstwie - rozumie się przez to Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
3)
jednostkach organizacyjnych - rozumie się przez to:
a)
centralne organy administracji rządowej podległe Ministrowi lub przez niego nadzorowane wraz z podległymi jednostkami,
b)
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe,
c)
Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych,
d)
Narodowe Centrum Badań Jądrowych,
e)
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
f)
Biuro Nasiennictwa Leśnego,
g)
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej,
h)
instytuty badawcze nadzorowane przez Ministra,
i)
parki narodowe,
j)
szkoły leśne, dla których organem prowadzącym jest Minister,
k)
Centralny Azyl dla Zwierząt;
4)
przedsiębiorcach - rozumie się przez to spółki, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonuje minister właściwy do spraw aktywów państwowych, a w stosunku do których Minister posiada właściwość do nakładania zadań szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa i na które nałożono obowiązek realizacji takich zadań w drodze decyzji administracyjnej oraz zawarto umowę na ich realizację;
5)
punkcie kontaktowym - rozumie się przez to sekretariat kierującego komórką organizacyjną w Ministerstwie, kierownika jednostki organizacyjnej lub stanowisko utworzone w komórce organizacyjnej Ministerstwa lub jednostce organizacyjnej, funkcjonujące w systemie stałych dyżurów Ministra w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1;
6)
stałym dyżurze - rozumie się przez to całodobową służbę w ramach systemu stałych dyżurów Ministra pełnioną w Ministerstwie, w jednostkach organizacyjnych lub u przedsiębiorców w celu przekazywania informacji i decyzji w sprawach, o których mowa w § 5 ust. 1.
§  3. 
System stałych dyżurów Ministra zapewnienia ciągłość przekazywania decyzji:
1)
organów uprawnionych do uruchamiania realizacji zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej - Ministrowi;
2)
Ministra - pozostałym członkom kierownictwa Ministerstwa, kierującym komórkami organizacyjnymi Ministerstwa, kierownikom jednostek organizacyjnych oraz kierownikom przedsiębiorców.
§  4. 
System stałych dyżurów Ministra obejmuje:
1)
stały dyżur w Ministerstwie;
2)
stałe dyżury w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a-d;
3)
stałe dyżury u przedsiębiorców;
4)
punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa;
5)
punkty kontaktowe w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. e-k.
§  5. 
1. 
Zadania wykonywane w ramach systemu stałych dyżurów Ministra obejmują:
1)
uruchamianie, w warunkach wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa państwa, procedur związanych z podwyższaniem gotowości obronnej państwa;
2)
uruchamianie zadań operacyjnych ujętych w planach operacyjnych funkcjonowania oraz monitorowanie ich realizacji.
2. 
Osoby pełniące służbę w ramach systemu stałych dyżurów realizują zadania, o których mowa w ust. 1, przez:
1)
przyjmowanie i przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, otrzymywanych w szczególności z Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, urzędów obsługujących: Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych oraz spraw zagranicznych;
2)
przyjmowanie informacji o wydarzeniach, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo państwa, i przekazywanie ich w szczególności do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, urzędów obsługujących: Ministra Obrony Narodowej oraz ministra właściwego do spraw zagranicznych;
3)
przyjmowanie decyzji organów uprawnionych do uruchamiania zadań ujętych w Planie Reagowania Obronnego Rzeczypospolitej Polskiej oraz przekazywanie osobom, o których mowa w § 3 pkt 2, decyzji o uruchamianych zadaniach operacyjnych, określonych w planach operacyjnych funkcjonowania;
4)
monitorowanie stanu realizacji zadań operacyjnych;
5)
współdziałanie z organami i służbami odpowiedzialnymi za informowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
6)
monitorowanie zagrożeń bezpieczeństwa powszechnego oraz sporządzanie informacji w tym zakresie dla potrzeb decyzyjnych;
7)
ostrzeganie i alarmowanie o zagrożeniach bezpieczeństwa powszechnego;
8)
przekazywanie informacji dotyczących przedsięwzięć i procedur systemu zarządzania kryzysowego;
9)
prowadzenie dokumentacji stałego dyżuru.
§  6. 
1. 
Kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie odpowiada za organizację i funkcjonowanie systemu stałych dyżurów Ministra oraz we współpracy z kierującym komórką do spraw obsługi administracyjnej i logistycznej za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru w Ministerstwie.
2. 
Kierownicy jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. a-d, odpowiadają za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru w kierowanych przez siebie jednostkach organizacyjnych.
3. 
Za organizację i funkcjonowanie stałego dyżuru u przedsiębiorcy odpowiada jego kierownik.
4. 
Utworzenie stałego dyżuru obejmuje w szczególności:
1)
określenie:
a)
składu osobowego zespołu stałego dyżuru,
b)
miejsca pełnienia stałego dyżuru,
c)
zadań osób pełniących stały dyżur;
2)
opracowanie dokumentacji stałego dyżuru;
3)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w niezbędne środki łączności i systemy teleinformatyczne;
4)
wyposażenie miejsca pełnienia stałego dyżuru w urządzenia i sprzęt biurowy oraz meble biurowe;
5)
zapewnienie dostępu do pomieszczeń socjalnych;
6)
zapewnienie ciągłości działania stałego dyżuru, w tym obsady osobowej stałego dyżuru;
7)
zapewnienie ochrony fizycznej stałego dyżuru.
§  7. 
1. 
Za utworzenie i funkcjonowanie punktów kontaktowych odpowiadają w:
1)
komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;
2)
w jednostkach organizacyjnych, o których mowa w § 2 pkt 3 lit. e-k, kierownicy tych jednostek.
2. 
Utworzenie punktu kontaktowego obejmuje:
1)
określenie:
a)
składu osobowego punktu kontaktowego,
b)
miejsca i formy pełnienia dyżuru w punkcie kontaktowym,
c)
zadań osób pełniących dyżury w punkcie kontaktowym;
2)
opracowanie dokumentacji punktu kontaktowego;
3)
wyposażenie punktu kontaktowego w niezbędne środki łączności i systemy teleinformatyczne;
4)
zapewnienie ciągłości działania punktu kontaktowego.
§  8. 
1. 
Dokumentację stałego dyżuru stanowią:
1)
instrukcja pełnienia stałego dyżuru;
2)
dziennik ewidencji przyjętych i przekazanych informacji i decyzji.
2. 
Instrukcja pełnienia stałego dyżuru określa:
1)
strukturę organizacyjną stałego dyżuru;
2)
zadania realizowane w ramach stałego dyżuru;
3)
zasady i procedury uruchamiania i odwoływania stałego dyżuru;
4)
procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach stałego dyżuru;
5)
procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach stałego dyżuru;
6)
wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
7)
wykaz telefonów, w tym komórkowych, i adresów e-mail kierownictwa, kierujących komórkami organizacyjnymi i pracowników odpowiednio Ministerstwa, jednostki organizacyjnej albo przedsiębiorcy;
8)
wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
9)
wykaz osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
10)
grafik pełnienia stałego dyżuru.
3. 
Instrukcja pełnienia stałego dyżuru może określać dodatkowe informacje, w tym w szczególności:
1)
plan powiadamiania osób wyznaczonych do pełnienia stałego dyżuru;
2)
wykaz kurierów i środków transportu na potrzeby przekazywania informacji i decyzji w ramach stałego dyżuru;
3)
tabele sygnałów alarmowych i komunikatów ostrzegawczych;
4)
wypis z tabeli realizacji zadań operacyjnych;
5)
instrukcję alarmową na wypadek pożaru;
6)
plan ewakuacji.
4. 
Dokumentację punktu kontaktowego stanowią:
1)
instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego;
2)
dziennik ewidencji otrzymanych i przekazanych informacji i decyzji.
5. 
Instrukcja funkcjonowania punktu kontaktowego określa:
1)
zadania realizowane w ramach punktu kontaktowego;
2)
zasady i procedury uruchamiania i odwoływania punktu kontaktowego;
3)
procedury wprowadzania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w ramach punktu kontaktowego;
4)
procedury uruchamiania zadań operacyjnych w ramach punktu kontaktowego;
5)
wykaz danych kontaktowych stałych dyżurów w urzędach obsługujących współdziałające organy administracji publicznej;
6)
wykaz telefonów służbowych, w tym komórkowych, i służbowych adresów e-mail kierownictwa, kierujących komórkami organizacyjnymi i pracowników, odpowiednio Ministerstwa albo jednostki organizacyjnej;
7)
wykaz koordynatorów zadań operacyjnych;
8)
wykaz osób wyznaczonych do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym.
§  9. 
1. 
W stanie stałej gotowości obronnej państwa zadania uruchamiania stałych dyżurów oraz podwyższania gotowości obronnej państwa realizuje Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra.
2. 
W wyższych stanach gotowości obronnej państwa stały dyżur w Ministerstwie pełni zespół stałego dyżuru, w składzie o którym mowa w ust. 3, we współpracy z Centrum Zarządzania Kryzysowego Ministra oraz osoby wyznaczone do pełnienia dyżuru w punktach kontaktowych.
3. 
Skład osobowy zespołu stałego dyżuru stanowią pracownicy komórek organizacyjnych Ministerstwa wyznaczeni w drodze decyzji przez Dyrektora Generalnego Ministerstwa.
4. 
Punkty kontaktowe w komórkach organizacyjnych Ministerstwa tworzy się w sekretariatach tych komórek.
5. 
Osoby do pełnienia dyżurów w punkcie kontaktowym wyznacza kierujący komórką organizacyjną Ministerstwa.
6. 
Osoby, o których mowa w ust. 2 i 3, powinny posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa albo upoważnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632), ważne zaświadczenie stwierdzające przeszkolenie z zakresu ochrony informacji niejawnych oraz upoważnienie do przetwarzania danych osobowych w zakresie powierzonych zadań.
§  10. 
1. 
Stałe dyżury oraz punkty kontaktowe uruchamia się w przypadku wprowadzenia wyższych stanów gotowości obronnej państwa, zgodnie z harmonogramami przedsięwzięć realizowanych w czasie osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa, opracowanymi odpowiednio w Ministerstwie, jednostkach organizacyjnych albo u przedsiębiorców.
2. 
Stałe dyżury uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1)
w Ministerstwie - kierujący komórką do spraw obronnych w Ministerstwie;
2)
w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek;
3)
u przedsiębiorców - kierownicy tych przedsiębiorców.
3. 
Punkty kontaktowe uruchamiają i odwołują na polecenie Ministra:
1)
w komórkach organizacyjnych Ministerstwa - kierujący tymi komórkami;
2)
w jednostkach organizacyjnych - kierownicy tych jednostek.
4. 
O uruchomieniu lub odwołaniu stałych dyżurów i punktów kontaktowych Minister informuje Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
§  11. 
Polecenie uruchomienia lub odwołania stałego dyżuru lub punktu kontaktowego Minister przekazuje osobom, o których mowa w § 10 ust. 2 i 3:
1)
ustnie, w tym przy użyciu technicznych środków łączności telefonicznej, albo
2)
w formie pisemnej.
§  12. 
Stałe dyżury oraz dyżury w punktach kontaktowych są pełnione całodobowo od czasu ich uruchomienia do czasu odwołania.
§  13. 
Osoby wyznaczone do pełnienia stałych dyżurów lub dyżurów w punkcie kontaktowym podlegają szkoleniu w ramach szkolenia obronnego.
§  14. 
Sprawdzenie gotowości do działania stałego dyżuru i punktów kontaktowych następuje w ramach:
1)
kontroli wykonywania zadań obronnych;
2)
treningów praktycznego wykonywania zadań organizowanych przez Ministra corocznie w maju 1 listopadzie.
§  15. 
Dokumentację stałego dyżuru oraz punktu kontaktowego należy opracować albo zaktualizować w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie zarządzenia.
§  16. 
Traci moc zarządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie systemu stałych dyżurów Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. Urz. Min. Klim. i Środ. poz. 41).
§  17. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działami administracji rządowej - energia, klimat i środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 rozrządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 2726).